Transitie manager CHARM
- Delft (hybride)
- Rijkswaterstaat
- 26 dagen geleden
Dienstverband
Contract
Uurtarief ?
€ 115
Uren per week ?
36
Totaalbudget
Niet opgegeven
Startdatum
1 april 2025
Einddatum
1 april 2026
Reageren voor
31 maart 2025
Opdrachtbeschrijving
Binnen een grote overheidsorganisatie zijn er 5 regionale verkeerscentrales en een landelijk verkeerscentrum die verbonden zijn met onder andere 5.500 portalen, 16.000 signaalgevers en 3.000 camera’s. Hiermee is het verkeersmanagement complex te noemen. Via het programma CHARM wordt een nieuw ICT-platform (Dynac) ontwikkeld dat het verkeersmanagement efficiënter, flexibeler en goedkoper maakt. Deze systeemverandering vraagt ook om een operationele verandering en extra inzet omdat ondertussen het reguliere werk doorgaat. Als transitiemanager draag jij actief bij aan de implementatie van dit systeem binnen de organisatie. Transitiemanagement is gericht op het zo optimaal mogelijk laten verlopen van de veranderingen in het areaal en de implementatie in de verkeerscentrale, met zo min mogelijk impact op de verkeersgeleiding en de veiligheid en doorstroming van het verkeer. Voor de begeleiding van de implementatie wordt gebruik gemaakt van een team van specialisten die beschikken over specifieke inhoudelijke kennis van organisatie, processen en techniek en die volledig zijn ingewerkt en direct inzetbaar zijn om efficiënt en effectief de uitrol te begeleiden. Het transitiemanagement is de spil tussen de interne afdelingen en CHARM om ervoor te zorgen dat eisen en voorwaarden vanuit de operationele situatie van de verkeerscentrale worden meegenomen in de uitvoering van het project. Deze opdracht betreft de rol van transitiemanager voor de landelijke uitrol van CHARM binnen alle verkeerscentrales. Je bent hét aanspreekpunt op het gebied van transitiemanagement binnen het areaal. JE TAKEN - Bepalen van risico's en impact van wijzigingen op de processen in de verkeerscentrale en op de veiligheid en doorstroming van het verkeer. - Overleggen met diverse partijen betrokken bij de uitvoering van werkzaamheden en optreden als contactpersoon namens CHARM. - Afstemmen met operationeel verkeer en verkeersgeleiding. - Afstemmen met CIV, LBT en CHARM. - Voorbereiden en uitvoeren van gebruikers- en productacceptatietesten. - Voorbereiden en uitvoeren van opleiding, training en oefening. - Begeleiden van het in gebruik nemen van wijzigingen in het areaal. - Opstellen van ingebruiknameprotocollen. - Opstellen van Transitie Intake Documenten. - Opstellen van klanteisen VWM. - Bewaken van de afhandeling van bevindingen en tekortkomingen. - Ondersteunen bij projectbewaking en kwaliteitsborging. - Coördineren en beantwoorden van informatieaanvragen. - Toetsen van de vertaling van klanteisen naar contract- en proceseisen. - Inbrengen van inhoudelijke expertise in diverse adviestrajecten. - Afstemmen van werkwijze en methodiek voor transitiemanagement projecten. - Inrichten en bijhouden van projectdossiers. - Verzamelen en verspreiden van projectdocumentatie. - Bijhouden van de transitieagenda. - Deelnemen aan in- en externe overleggen en werkgroepen. GEZOCHT PROFIEL Je bent vaardig in het signaleren en analyseren van ontwikkelingen en problemen en in het tot stand brengen en inhoudelijk toelichten van adviesproducten en -processen. Je denkt flexibel, bent goed in informatieanalyse en hebt een enthousiaste en gestructureerde werkwijze. Daarbij werk je resultaat- en doelgericht, bewaak je de voortgang en kun je goed prioriteiten stellen. Je kunt innovatief handelen, goed plannen en organiseren en je hebt je werk onder controle. Je kunt goed samenwerken en je hebt een gezonde dosis overtuigingskracht. Tot slot beschik je over leidinggevende en communicatieve vaardigheden, ben je sociaal vaardig, gemotiveerd en stimulerend en weet je dit op anderen over te brengen. Elke dag beter: Je houdt je bezig met de ontwikkeling van het eigen vakgebied binnen de organisatie. Daartoe draag je onder andere bij aan richtinggevende standaarden voor het eigen vakgebied, stemt deze af en draagt ze voor aan belanghebbenden. Verder zorg je voor vormgeving van inhoudelijke afstemming met diverse stakeholders en voor het creëren van draagvlak voor oplossingen en resultaten. RESULTAAT OPDRACHT Het succesvol in gebruik nemen van CHARM door de verkeerscentrale. Voor het succesvol in gebruik nemen van CHARM dienen de volgende producten aan de VWM-organisatie opgeleverd te worden: - Klanteisenspecificatie document - Verificatierapporten TTI’s & overeengekomen restpuntenstrategie - Restpuntendossier - Projecteinde document (PED) - Overdrachtsdossier - Elektronisch Oplever Dossier (EOD) - Protocol van Ingebruikname (PIG) - Service Level Agreement (SLA's) - Dossier Afspraken en Procedures (DAP's) EISEN - Je beschikt over een wo-niveau. - Je beschikt over ten minste 5 jaar aantoonbare relevante ervaring in het begeleiden van veranderingstrajecten (IT-implementaties in combinatie met proceswijzigingen) binnen verkeerscentrales. - Je hebt aantoonbare relevante werkervaring van ten minste 5 jaar met producten, processen en industriële automatisering in verkeerscentrales. - Je beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring in adviseren en het tot stand brengen van advies(deel)producten en -diensten, zoals testprotocollen, opleverdocumenten, klanteisen en ingebruiknameprotocollen. WENSEN - Je hebt kennis van de voor deze opdracht relevante werkprocessen binnen verkeerscentrales. - De mate waarin je beschikt over de genoemde competenties en vaardigheden. - Je bent analytisch sterk en goed in communiceren, plannen en organiseren. - Je bent je bewust van de (in)formele regels, verschillende posities, ontwikkelingen, gevoeligheden en krachtenvelden binnen de organisatie en handelt hiernaar. - Je herkent je in onze kernwaarden: resultaatgericht, aanspreekbaar, dienstverlenend, integer, ondernemend en verbindend. - De mate waarin je beschikt over de genoemde competenties en vaardigheden. - Je hebt goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden in het Nederlands en Engels. COMPETENTIES - Klantgerichtheid - Analyserend vermogen - Flexibiliteit - Netwerkvaardigheden - Overtuigingskracht - Organisatie sensitiviteit - Samenwerken - Plannen en organiseren - Orde en structuur - Innovatief handelen ARBEIDSVOORWAARDEN Interesse? Stuur dan uiterlijk 31 maart voor 15.30 uur je recente CV in Word-formaat met onderbouwing van de eisen en wensen (als voorblad) en je all-in uurtarief excl. BTW. De bandbreedte van het tarief ligt tussen € 100,- en € 115,- per uur. Er is een optie tot verlenging van de opdracht, maximaal 2 keer 12 maanden na afloop van de initiële opdracht. Bijzonderheden AVG: Geen foto. Geen persoonsgegevens zoals (mail)adres, telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Geen leveranciersgegevens mogen zichtbaar zijn op het format. Lijkt deze freelance opdracht je wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.