Freelance opdrachten

Senior Adviseur verbijzonderde interne controle

  • Hardenberg
  • Gemeente Hardenberg
  • 282 dagen geleden

Dienstverband

Contract

Uurtarief

Niet opgegeven

Uren per week ?

16

Totaalbudget

Niet opgegeven

Startdatum

3 juni 2024

Einddatum

31 mei 2027

Reageren voor

Niet opgegeven

Opdrachtbeschrijving

Senior Adviseur Verbijzonderde Interne Controle gezocht (8-16u per week) voor een uitdagende freelance opdracht bij een vooruitstrevende overheidsorganisatie in Nederland. De opdrachtgever is volop in beweging en heeft jouw expertise nodig om hun ambitieuze doelen te bereiken. Dus ben jij een ervaren professional in de wereld van financiële controles en internal auditing? Lees dan snel verder en reageer direct via de link onderaan deze pagina! opdrachtomschrijving De adviseurs Verbijzonderde Interne Controle (VIC) zullen werken binnen het team concerncontrol. Dit team bestaat uit professionals zoals de concerncontroller, functionarissen gegevensbescherming en informatiebeveiliging, een privacy-officer en andere adviseurs interne controle. Deze groep is onafhankelijk gepositioneerd en rapporteert direct aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur. Binnen de organisatie wordt continu gewerkt aan de (door)ontwikkeling van de bedrijfsvoering. Dit gebeurt met aandacht voor procesbeheersing en controles over verschillende niveaus heen. De resultaten van deze interne controles zijn cruciaal voor de externe accountant en voor de rechtmatigheidsverantwoording aan de gemeenteraad. De organisatie streeft naar een geïntegreerde aanpak van controles en audits. Voor 2024 is het plan om een nieuwe applicatie in gebruik te nemen, waarin controleresultaten en beoordelingen vastgelegd kunnen worden. Deze applicatie zal worden gebruikt voor informatiebeveiliging, privacy management, informatiebeheer, financiële en fiscale rechtmatigheid en risicomanagement. In 2024 ondersteund de organisatie nog de gemeente Ommen bij enkele processen, zoals het maatschappelijk domein, openbaar gebied en ICT. De accountant van Ommen maakt hierbij gebruik van de resultaten van de accountant van deze overheidsorganisatie om voldoende controle-informatie te verkrijgen. Dit gebeurt volgens opgestelde auditinstructies. Vanaf 2025 zullen deze werkzaamheden niet langer nodig zijn. wat ga je doen - Uitvoeren van verbijzonderde interne controles voor financieel relevante processen voor de boekjaren 2024 tot en met 2026. - Opstellen van auditrapporten voor het management en voor zowel interim controle als jaarrekeningcontrole van de accountant. - Jaarlijks opstellen van een rechtmatigheidsverantwoording. - Bijdragen aan de implementatie van een applicatie voor verantwoording van controles en rapportages. - Verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit en uitvoering van verbijzonderde interne controles op financiële processen. - Zoeken van afstemming met de accountant over controleplan, aanpak, omvang van de controles en aandachtspunten. - Actualiseren van werkprogramma’s interne controle en beoordelen van de opzet van werkprocessen. - Kennis hebben van de belangrijkste beleidsontwikkelingen en risicogebieden binnen de te controleren processen en organisatie, en hierover afstemmen met collega’s. - Zorgdragen voor het opstellen en laten vaststellen van het verbijzonderde interne controleplan door het college van burgemeester en wethouders, met betrokkenheid van het concernmanagementteam. - Vastleggen van controles in een controledossier en verantwoordelijk zijn voor de volledigheid van de dossiers. - Toetsen van processen en rapporteren over bevindingen aan proceseigenaren en het concernmanagementteam voor de interimcontrole van de accountant en na afronding van het begrotingsjaar. - Opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording voor het college in overleg met de concerncontroller. - Eerste aanspreekpunt zijn voor de externe accountant bij interim controle. - Op verzoek van de concerncontroller zelfstandig specifieke onderzoeken uitvoeren en rapporteren over de resultaten aan de concerncontroller. wat vragen wij - Gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen. - Analytisch vermogen. - Onafhankelijk, stevig en rolvast. - Samenwerkingsgericht. - Verbindend. - Overtuigingskracht. - Communicatieve vaardigheden. - Positieve grondhouding en dienstverlenende instelling. wat breng je mee - Accountancyopleiding op WO-niveau en afgestudeerd registeraccountant. - Minimaal 5 jaar recente werkervaring in de controle van jaarrekeningen van gemeenten. - Minimaal 5 jaar recente werkervaring in verbijzonderde interne controle binnen een gemeente. - Kennis van methodieken, systematiek en systemen voor de uitvoering van interne controles. - Bij voorkeur meerdere jaren kennis van de regelgeving voor het opstellen van een rechtmatigheidsverklaring. Lijkt deze freelance opdracht je wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.

Bekijk externe opdracht
Tags:
financieel, audit, gemeente, interne controle, accountancy, overheid