Projectleider Koers opsporen & politiemonitor
- Apeldoorn
- Politie
- 27 dagen geleden
Dienstverband
Contract
Uurtarief
Niet opgegeven
Uren per week ?
36
Totaalbudget
Niet opgegeven
Startdatum
1 januari 2025
Einddatum
31 december 2025
Reageren voor
5 december 2024
Opdrachtbeschrijving
ZZP'er gezocht voor een uitdagende opdracht binnen de Nederlandse politie. OPDRACHTOMSCHRIJVING De opdrachtgever zoekt een gedreven freelancer voor een project genaamd 'Opsporen op Koers: Triage in de basis'. Binnen de eenheden van de Nederlandse politie is er al jaren onvoldoende grip op de instroom, doorstroom en doorlooptijden en op de kwaliteit van de uitstroom van zaken binnen het opsporingsproces. Onderzoeken en werkzaamheden stapelen zich hierdoor op. Prioritering en sturing op zaken gebeurt op basis van lokaal inzicht en landelijke werkafspraken over het aanleveren van dossiers aan het Openbaar Ministerie (OM) worden niet consequent nagekomen. De Tweede Kamer heeft de politie en het OM de opdracht gegeven om de opsporingsketen beter te stroomlijnen. Voor grip op het opsporingsproces is het goed gebruiken van BOSZ cruciaal. Dit gebeurt momenteel onvoldoende en gaat ten koste van ‘zicht op zaken’ en de kwaliteit van het politiewerk. Dit resulteert in een minder effectieve strafrechtketen en ontevredenheid onder slachtoffers en burgers over de afdoening en het proces. Het doel is tevredenheid onder aangevers en slachtoffers. In de kaderbrief Politie 2025 staat dat de eenheden de opdracht krijgen om “te gaan werken met Agile/Scrum en hoe de vertrouwensindex daarbij wordt gebruikt om de eigen resultaten te monitoren en bij te stellen”. De vertrouwensindex wordt geoperationaliseerd in de ontwikkeling en implementatie van de Politiemonitor 2.0, in samenwerking met de landelijke Agile Lead van de politie. Dit is het tweede deel van de opdracht van de projectleider. POLITIEMONITOR 2.0 De Politie Monitor Dienstverlening is na een pilot in 2019 tweemaal uitgevoerd: in 2020 en in 2023. Het onderzoek was gericht op aangevers (mensen die aangifte hebben gedaan van een strafbaar feit). De aangevers werden tegelijk bevraagd tijdens een grootschalig statistisch onderzoek. Er is binnen de politie inmiddels behoefte aan doorlopend inzicht in de kwaliteit van de dienstverlening die de politie levert aan burgers. Het doel van het project Politiemonitor 2.0 is het ontwikkelen, implementeren en borgen van een standaard instrument/vertrouwensindex en geborgde werkwijze voor het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek onder de ‘klanten’ van de politie zoals slachtoffers, aangevers en melders. Door metingen in een doorlopende cyclus uit te voeren op lokaal, regionaal en nationaal niveau wordt het risico op verwatering van de resultaten door statistieken zo goed mogelijk tegengegaan en ligt de nadruk op het gericht verbeteren van de dienstverlening. DOELSTELLING Het project Politiemonitor 2.0 richt zich op de ontwikkeling, implementatie en borging van een politiemonitor die continu de dienstverlening van de politie aan burger en maatschappij meet. Het plan van aanpak voor het project Politiemonitor 2.0 is gereed en heeft de volgende resultaatopdracht: Het ontwikkelen en implementeren van minimaal één methode en techniek voor het in kaart brengen van de tevredenheid van de ‘klanten’ van de politie. Dit valt onder regie van de programmamanager Digitaal Politie Contact. De tevredenheid moet gemeten kunnen worden, onafhankelijk van de wijze van contact met de politie: digitaal, fysiek of anders. De opgehaalde tevredenheid wordt in de vorm van statistische informatie eenvoudig zichtbaar en bruikbaar voor in ieder geval de BT's en RSC's van de politie. Je levert samen met de BT's en RSC's een plan van aanpak op om de dienstverlening van de politie te verbeteren. Wanneer 80% van de BT's en RSC's hun plan van aanpak gereed hebben, zal decharge van de opdracht verleend worden. DOEL PROJECT TRIAGE IN DE BASIS Het plan van aanpak voor het project is gereed. De expert realiseert als projectleider samen met het team het plan van aanpak en voert het uit. De expert realiseert daarbij samen met een integrale werkgroep en met de programmamanager Triage in de Basis het volgende resultaat: Alle eenheden hebben inzicht in de eigen opsporingsprestaties en in de keten. De eenheden hebben hierdoor grip op de instroom, doorstroom en uitstroom van zaken. Zij maken hiervoor gebruik van de landelijke werkafspraken t.a.v. BOSZ en passen het screenings- en selectiviteitskader op voorgeschreven wijze toe. Dit leidt tot een structureel gezonde werkvoorraad, de juiste keuzes bij het oppakken en afwijzen van zaken en een goede terugkoppeling hierover aan slachtoffers en aangevers. Wanneer 80% van de eenheden grip hebben op zaken, zal decharge van de opdracht gegeven worden. VERANTWOORDELIJKHEDEN - Verantwoordelijk voor de gezamenlijke aansturing van 2 landelijke projectteams (max. 2 x 15 medewerkers). - Verantwoordelijk voor de projectimplementatie. - Mede verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van de landelijke implementatietrajecten voor de portefeuille Dienstverlening en programma Opsporen op Koers. - Dit alles in goed overleg met de gemandateerd opdrachtgever, referenten, de gebruikers en externe partners, om de implementatieactiviteiten op elkaar af te stemmen. - Verantwoordelijk voor de projectimplementatie en de borging van landelijke projecten voor de portefeuille Dienstverlening en programma Opsporen op Koers. - Dit alles in goed overleg met de Gemandateerd Opdrachtgever, de referenten Dienstverlening en het TAO. Lijkt deze freelance opdracht je wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.