Freelance opdrachten

Projectleider Interprovinciaal Stelsel Gegevenswoordenboeken

  • Utrecht
  • BIJ12
  • Vandaag

Dienstverband

Contract

Uurtarief

Niet opgegeven

Uren per week ?

24

Totaalbudget

Niet opgegeven

Startdatum

4 februari 2025

Einddatum

31 december 2025

Reageren voor

Niet opgegeven

Opdrachtbeschrijving

De opdrachtgever zoekt een gedreven freelancer voor een uitdagende opdracht bij de provincies van Nederland. Elke provincie heeft een unieke cultuur en kenmerkende landschappen. Provincies spelen een cruciale rol bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op regionaal niveau, zoals de Klimaatopgave. Ze leveren een bijdrage aan beleid en realisatie, zowel afzonderlijk als gezamenlijk via het Interprovinciaal Overleg (IPO). Het IPO fungeert als belangenbehartiger en aanjager van innovatie en kennisuitwisseling. De provincies werken intensief samen aan digitalisering, met twee programmalijnen: Data/Innovatie en Verplichtingen vanuit EU en Rijk. ACHTERGROND De 12 provincies opereren binnen dezelfde wettelijke kaders en hebben soortgelijke taken. Ze wisselen in alle fasen van de beleidscyclus informatie uit met elkaar, medeoverheden, het Rijk, kennisinstituten en marktpartijen. Echter, dit verloopt niet altijd soepel door verschillen in begrippenkaders en gegevensdefinities. In het project “Interprovinciaal gegevenswoordenboek” willen de provincies een toepassing ontwikkelen om begrippen en definities te delen en uitwisselen. INHOUD OPDRACHT EN OP TE LEVEREN PRODUCTEN Binnen deze opdracht werk je samen met een kerngroep van hoogopgeleide en gemotiveerde specialisten bij de provincies en heb je oog voor relevante programma's en ontwikkelingen bij het Rijk. Je levert de volgende producten op: - **Project Initiatie Document (PID)**: Het concept-PID omzetten in een definitieve versie en ter goedkeuring voorleggen aan de stuurgroep en de Ambtelijke Adviescommissie (AAC) Digitalisering. - **Projectplan**: Opstellen van een gedetailleerd projectplan op basis van het PID, dat als basis dient voor de activiteiten in dit project. Dit projectplan wordt in maart 2025 vastgesteld in de AAC Digitalisering. - **Marktverkenning**: Voorbereiden van een aanbesteding door een marktverkenning te starten. Dit vergroot het inzicht in de interesse van marktpartijen en wat er op de markt wordt aangeboden aan functionaliteiten. - **Aanbesteding**: Als het IPO-bestuur instemt met de realisatie van het gegevenswoordenboek, lever je input voor het starten van de aanbesteding. - **Beheerplan en -organisatie**: Na afronding van de vorige stappen wordt het resultaat overgedragen naar een beheerorganisatie en wordt de bijpassende governance ingericht. GEZOCHT PROFIEL - Academisch werk- en denkniveau op het gebied van digitale transities. - Kennis van de technische aspecten van het implementeren van een gegevenswoordenboek. - Ervaring met ICT-projecten binnen een bestuurlijke omgeving. - Enthousiasmerend en een doorzetter om de provincies mee te nemen in dit traject. - Bekend met relevante landelijke en Europese kaders op het gebied van data en digitalisering. - In staat snel overzicht van lopende overheidsprogramma's te creëren. - Stevige persoonlijkheid die dienstbaar, accuraat, doortastend en resultaatgericht is. - Voldoende werkervaring op het snijvlak van de inhoud. - In staat kennis en analyse om te zetten in een helder advies en dit actief uit te dragen en te verdedigen. - Ervaring in projectmatig en programmatisch werken in een complexe keten van overheden en andere partijen. Aantal uur per week: 16-24 (maximale uren 1.128) Verlengingsopties: 3 x 12 maanden. Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief). Lijkt deze freelance opdracht je wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.

Tags:
IT, projectmanagement, overheid, data