Medior Adviseur verbijzonderde interne controle
- Hardenberg
- Gemeente Hardenberg
- 282 dagen geleden
Dienstverband
Contract
Uurtarief
Niet opgegeven
Uren per week ?
16
Totaalbudget
Niet opgegeven
Startdatum
3 juni 2024
Einddatum
31 mei 2027
Reageren voor
Niet opgegeven
Opdrachtbeschrijving
Medior Adviseur verbijzonderde interne controle (8-16u/u) gezocht voor een uitdagende freelance opdracht in het noorden van Nederland. Bij de opdrachtgever werk je met veel plezier en energie aan de opgaven en uitdagingen in de samenleving. Dit doe je samen met een professioneel team, waarbij de samenleving centraal staat. De opdrachtgever heeft een sterk economische groei en een bruisende centrumomgeving. Voor deze uitdagende functie is men op zoek naar een gedreven freelancer die kan bijdragen aan de ambitieuze doelstellingen die zijn gesteld voor de toekomst. De organisatie blijft zich ontwikkelen en werkt toe naar een duurzame en concurrerende economie, waarbij jouw expertise hard nodig is! Lijkt deze freelance opdracht jou wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina. OPDRACHTOMSCHRIJVING De adviseurs VIC komen te werken binnen het team concerncontrol van de organisatie achter deze ZZP opdracht. Het team bestaat uit de concerncontroller, de functionaris gegevensbescherming, de functionaris informatiebeveiliging, een privacy-officer en de adviseurs verbijzonderde interne controle. Het team is onafhankelijk gepositioneerd rechtstreeks onder de gemeentesecretaris/algemeen directeur. In deze regio wordt continu gewerkt aan de doorontwikkeling van de kwaliteit van de bedrijfsvoering. Dit bereiken we door nauwkeurige procesbeheersing en controles in de eerste, tweede en derde lijn. De resultaten van de interne controles dragen in belangrijke mate bij aan de controles van de accountant en aan de rechtmatigheidsverantwoording van het college aan de gemeenteraad. We werken aan een ontwikkeling waarin verschillende controles en audits in samenhang worden uitgevoerd, beoordeeld en gerapporteerd. In 2024 planen we een nieuwe applicatie te implementeren waarin controleresultaten en beoordelingen kunnen worden opgenomen, variërend van informatiebeveiliging, privacy management, informatiebeheer, financiële en fiscale rechtmatigheid, tot risicomanagement. We verlenen in 2024 nog diensten aan een naburige gemeente voor processen van het maatschappelijk domein (backoffice), openbaar gebied en ICT. De accountant maakt gebruik van de werkzaamheden van onze accountant om voldoende en geschikte controle-informatie te verkrijgen. Audit-instructies zijn opgesteld en de VIC voert de nodige werkzaamheden uit om aan deze instructies te voldoen. Vanaf 2025 vervallen deze werkzaamheden. JE TAKEN - De uitvoering van de verbijzonderde interne controles voor financieel relevante processen voor de boekjaren 2024 tot en met 2026. - Opstellen van auditrapporten voor het management en voor de interim controle en de jaarrekeningcontrole van de accountant. - Jaarlijks opstellen van een rechtmatigheidsverantwoording. - Bijdragen aan de implementatie van een applicatie voor verantwoording van controles en rapportages. - Verantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van verbijzonderde interne controle op financiële processen. - Afstemmen met de accountant over het controleplan, de aanpak en omvang van de controles en de aandachtspunten. - Actualiseren van werkprogramma's interne controle en beoordelen van de opzet van de werkprocessen. - Bewaken van de belangrijkste beleidsontwikkelingen en risicogebieden binnen de te controleren processen en de organisatie en hierover afstemmen met collega's. - Opstellen en laten vaststellen van het verbijzonderde interne controle plan door het college van burgemeester en wethouders, in samenspraak met het concernmanagementteam. - Vastleggen van de controles in een controledossier en verantwoordelijk zijn voor de volledigheid van de dossiers. - Toetsen van de processen en rapporteren over bevindingen aan de proceseigenaren en aan het concernmanagementteam voorafgaand aan de interim controle van de accountant en na afronding van het begrotingsjaar. - In afstemming met de concerncontroller de rechtmatigheidsverantwoording opstellen voor het college. - Eerste aanspreekpunt voor de externe accountant bij de interim controle. - Zelfstandig specifieke onderzoeken uitvoeren en de onderzoeksresultaten rapporteren aan de concerncontroller op verzoek van de concerncontroller. GEZOCHT PROFIEL - Je hebt gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen. - Je hebt een analytisch vermogen. - Je bent onafhankelijk, stevig en rolvast. - Je bent samenwerkingsgericht. - Je bent verbindend en hebt overtuigingskracht. - Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden. - Je hebt een positieve grondhouding en dienstverlenende instelling. WAT BRENG JE MEE? - Je hebt een accountancyopleiding op WO-niveau. - Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar in de controle van jaarrekeningen van gemeenten. - Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar in de verbijzonderde interne controle binnen een gemeente. - Kennis van de methodieken, systematiek en systemen voor de uitvoering van interne controles. - Bij voorkeur meerdere jaren kennis van de regelgeving voor het opstellen van een rechtmatigheidsverklaring. Ben jij de freelance adviseur die deze gemeente helpt groeien? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.