Interbestuurlijk toezichthouder fysieke leefomgeving
- Provinciehuis te Arnhem (in ieder geval op dinsdag) en in overleg thuiswerken mogelijk
- Provincie Gelderland
- 34 dagen geleden
Dienstverband
Contract
Uurtarief
Niet opgegeven
Uren per week ?
16
Totaalbudget
Niet opgegeven
Startdatum
2 januari 2025
Einddatum
31 december 2025
Reageren voor
28 oktober 2024
Opdrachtbeschrijving
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en gaaf te houden voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en andere partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals energietransitie, mobiliteit of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol. De provincie heeft een verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het openbaar bestuur in Gelderland. Voor een deel geven we daar invulling aan met ons interbestuurlijk toezicht (IBT). Binnen het cluster IBT houden we toezicht op de Gelderse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen op een aantal onderwerpen. Hierbij houden we onder meer toezicht op de Fysieke Leefomgeving. Het interbestuurlijk toezicht fysieke leefomgeving is volop in beweging. Als provincie zijn we bezig de kennis en informatiepositie op orde te brengen, zodat we toekomstbestendig kunnen toezichthouden. Als toezichthouder Fysieke Leefomgeving richt jij je samen met een collega op de uitvoering van wettelijke medebewindstaken door lokale overheden rondom het omgevingsrecht (oude wetgeving: WABO en RO). Hierover informeer je onze provinciale bestuurders en je adviseert over eventueel te ondernemen stappen. Richting de lokale overheden fungeer jij als professionele gesprekspartner en zoek je waar mogelijk actief de dialoog. Het nog te vormen team Bestuur, Toezicht en Weerbaarheid bestaat uit ongeveer 35 enthousiaste en betrokken collega’s met, ieder vanuit een andere invalshoek, een passie voor kwalitatief goed openbaar bestuur. We zijn in ons werk voor een belangrijk deel extern georiënteerd, maar zoeken ook continu intern de verbinding met elkaar en andere onderdelen van de organisatie. Specifiek binnen het cluster Interbestuurlijk Toezicht (IBT) werken ongeveer 15 collega’s. Naast het toezicht op het omgevingsrecht, wordt ook onder andere toezicht gehouden op de gemeentefinanciën, huisvesting statushouders en informatiebeheer. Stuk voor stuk uitdagende thema’s waar we gezamenlijk invulling aan geven en door proberen te ontwikkelen. Een bevlogen groep mensen met een grote professionaliteit, maar ook een natuurlijke focus op samenwerking. We hebben een vaste teamdag (dinsdag) op kantoor en verder wordt er regelmatig thuis gewerkt. In het geval van verlenging wordt het aantal uren opnieuw bepaald in relatie tot het te verwachten werkaanbod. VERANTWOORDELIJKHEDEN De taken en verantwoordelijkheden van een interbestuurlijk toezichthouder fysieke leefomgeving bestaan met name uit: - Ophalen en analyseren van toezicht informatie Als toezichthouder richt jij je samen met een collega op de uitvoering van gemeenten rondom omgevingsrecht. Je zorgt ervoor dat onze informatiepositie op orde is en analyseert de aangeleverde informatie. Je toetst daarbij in hoeverre organisaties voldoen aan de vereisten van wet- en regelgeving op het omgevingsrecht en stelt hierover beoordelingsrapportages en toezichtbrieven op. Waar nodig maak je met gemeenten aanvullende afspraken. Hierover informeer je onze provinciale bestuurders en je adviseert over eventueel te ondernemen stappen. - Volgen van actuele ontwikkelingen en organisatie toekomstbestendig maken Het toezicht op Fysieke Leefomgeving is op dit moment volop in ontwikkeling. Je volgt en analyseert relevante (wettelijke) ontwikkelingen. Zo weet je wat er speelt. Hiermee ben je dé gesprekspartner voor gemeenten en waterschappen en voor interne collega’s. - Samen vormgeven aan nieuwe manier van toezicht Omdat er veel ontwikkelingen zijn, wordt een nieuwe invulling van toezicht verwacht. Denk met ons mee wat er nodig is. Welke beweging is nodig? Wat kunnen we leren van andere provincies? Wat vraagt dit van de toezichthouders? En wat betekent dit voor de bestuurder? We verwachten dat je de nieuwe werkwijze samen met je collega’s vormgeeft en dat je nieuwe collega’s inwerkt. GEZOCHT PROFIEL - Je hebt een afgeronde hbo- of wo-opleiding, bij voorkeur in een relevante richting zoals bestuurskunde, rechten of milieukunde. - Je hebt aantoonbare werkervaring in een vergelijkbare functie en kennis van het omgevingsrecht. - Je bent analytisch sterk en hebt ervaring met het opstellen van rapportages. - Je kunt goed samenwerken en bent in staat om zowel intern als extern de verbinding te zoeken. - Je bent communicatief vaardig en kunt complexe informatie begrijpelijk overbrengen. - Je bent proactief en denkt graag mee over nieuwe manieren van toezicht houden. Lijkt deze freelance opdracht je wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.