Freelance opdrachten

Analyseren Content DSO-LV

  • Apeldoorn
  • Het Kadaster
  • 81 dagen geleden

Dienstverband

Contract

Uurtarief

Niet opgegeven

Uren per week ?

36

Totaalbudget

Niet opgegeven

Startdatum

1 januari 2025

Einddatum

30 juni 2025

Reageren voor

25 november 2024

Opdrachtbeschrijving

De opdrachtgever zoekt een gedreven Business Analist Content DSO-LV voor een tijdelijke freelance opdracht. De organisatie achter deze ZZP opdracht registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Deze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, zoals de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand. PROJECTOMSCHRIJVING Het team TBO is op zoek naar een Business Analist Content DSO-LV. De Nederlandse wet- en regelgeving voor de leefomgeving bestaat uit talloze wetten en regels, wat een ingewikkeld geheel heeft gecreëerd waarin bijna niemand meer de weg kan vinden. Om dit eenvoudiger en beter te maken, is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels. Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op: - De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur - Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen - De verschillen tussen regio’s Vanaf de invoeringsdatum van de Omgevingswet op 1 januari 2024 moeten de bevoegde gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen zij onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën. DIGITAAL STELSEL OMGEVINGSWET De uitvoering van Omgevingswetprocessen zal worden ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor wordt het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten. DSO – VAN PROGRAMMA AANSTURING NAAR BEHEERORGANISATIES Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid. Door onze bestuurlijke partners (gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk) zijn wij aangewezen om de rol van tactisch beheerder op ons te nemen. In opdracht van de strategisch beheerder, het ministerie van Binnenlandse Zaken, voeren we de regie op de werking en doorontwikkeling van het DSO. Het team TBO is onder andere verantwoordelijk voor het borgen van de werking van DSO-LV in DSO als stelsel, het borgen van de werking van DSO-LV in DSO als keten van informatiestromen en voor het organiseren van en het voeren van regie op het benodigde netwerk hiervoor. Het borgen van de werking van het stelsel betreft onder andere het inrichten van tactische monitoring van de 3 waardenketens van de DSO-LV, waaronder de monitoring van datakwaliteit en het beschikbaar stellen van data en indicatoren ten behoeve van (strategische) rapportage over het doelbereik van het stelsel. Het borgen van de werking van DSO-LV als keten van informatie betreft onder andere het bewaken van de naleving van standaarden en architectuurafspraken en het bewaken van de kwaliteit van de gegevenslevering van bestuursorganen, het signaleren van gebreken en discrepanties tussen kwaliteitseisen en standaarden. De bestuursorganen zijn wettelijk verplicht tot het invoeren, actueel, betrouwbaar en compleet houden van de content. Onder content wordt verstaan alle inhoudelijke informatie die opgenomen wordt in DSO-LV om de Omgevingswet uit te kunnen voeren, waaronder omgevingsdocumenten, besluiten en andere rechtsfiguren op grond van de Omgevingswet, toepasbare regels over topactiviteiten, lokale toepasbare regels, informatie voor inzicht activiteit op specifieke locatie, alsook het loket zelf, alsmede daar op basis van latere besluitvorming aan toe te voegen informatie over het fysieke domein. Voor bovenstaande taken en verantwoordelijkheden zijn twee trajecten opgezet: - DSO-LV aanpassingen ten behoeve van verbeteren kwaliteit content - Ontwikkelen instrumenten voor experts en eindgebruikers - Inrichten monitoring ten behoeve van het leveren van kengetallen over de werking van het stelsel Ad. 1: Doel is om de kwaliteitseisen aan de content uit te werken en vast te stellen, en wat nodig is aan oplossingen om te voldoen en/of om te monitoren of hieraan wordt voldaan. Te denken valt aan monitoring tools/dashboards, gebruikerstesten, proces- en regieafspraken (zoals eventueel contentregie of advies), validatietools/-regels om de juistheid (compliancy aan standaarden) te borgen van content, ondersteunde (instructie) middelen. Ad. 2. Dit traject dient onder andere het volgende op te leveren: inrichting architectuur met datawarehouse, koppelingen met informatie van planketen (LVBB, OZON, IHR, RTR) en vergunningketen (VTH), dashboards en rapportages aansluitend bij behoefte stakeholders, feitelijke levering van data aan monitor Omgevingswet. OPDRACHTOMSCHRIJVING Je stemt als tijdelijke business analist vanuit TBO af met de teams die verantwoordelijk zijn voor de realisatie van beide bovenstaande trajecten: technisch contentteam (traject 1) en team monitoring (traject 2). Je analyseert de requirements, denkt mee over de verschillende oplossingsrichtingen, doet verbetervoorstellen en geeft adviezen zowel voor de kortere termijn als structureel. Je kunt de oorzaak duiden en prioriteren en je doet haalbare verbetervoorstellen voor zowel de korte termijn als structureel. Je kunt daarin helder communiceren met specialisten in het veld, ook onder druk. Je stemt de mogelijke oplossing af met collega’s en weet deze overtuigend uit te leggen aan de bevoegde gezagen (gemeenten, provincies en waterschappen), leveranciers of specialisten die de oplossing feitelijk gaan realiseren. VERANTWOORDELIJKHEDEN De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn: - Analyseren en afstemmen aan welke kwaliteitseisen de content moet voldoen, met het oog op de gehele bedrijfsketen - Ontwerpen en realiseren van realistische oplossingen in content en/of techniek - Analyseren van data zowel in de planketen als de vergunningketen om problemen op te sporen en mogelijke oplossingen te bepalen - Creëren van inzicht en overzicht door middel van data-tooling zoals PowerBI - Contact onderhouden met een breed scala aan specialisten bij de beheerorganisaties, koepels en bevoegde gezagen - Transparant rapporteren over voorgenomen (geplande) en gerealiseerde concrete werkzaamheden - Analyseren van monitoring behoefte op tactisch en strategisch niveau en dit vertalen naar informatiekundige ontwerpen als input voor de verdere realisatie - Analyseren van brongegevens DSO-LV ten behoeve van monitoring op tactisch en strategisch niveau en voorstellen uitwerken voor aggregatie hiervan ten behoeve van de kwaliteitsborging van deze gegevens. Hiervoor is kennis nodig van de benodigde LVBB, OZON, IHR, RTR en de VTH gegevens. OP TE LEVEREN RESULTATEN Aan het einde van de opdracht moeten: - De kwaliteitseisen aan de content uitgewerkt en vastgesteld zijn - De inrichting architectuur met datawarehouse, koppelingen met informatie van planketen (LVBB, OZON, IHR, RTR) en vergunningketen (VTH), dashboards en rapportages aansluitend bij behoefte stakeholders, opgeleverd zijn. Lijkt deze freelance opdracht je wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.

Bekijk externe opdracht
Tags:
data-analyse, IT, overheid, projectmanagement